لاستیک توپر و بادی

از آنجا که لیفت تراک جزو ماشین آلات سنگین می باشد تمامی فشار وزن لیفت تراک همراه با بار برداشته شده ، بر روی تایرها وارد می شود .

تایرهای استفاده شده در لیفت تراک ها دو نوع لاستیک (تایر) بادی و تایر توپر یا پلی اورتان می باشند و محیط کار استفاده از نوع لاستیکی یا پلی اورتان را مشخص می کند .

بنابراین انتخاب لاستیک لیفت تراک و رینگ لیفتراک برای کارآیی آن مهم است . برای لیفت تراک های برقی که اغلب در فضاهای بسته و کف صاف و یکنواخت استفاده می شوند تایرهای توپر یا پلی اورتان مزیت دارند . مقاومت پایین تایرهای پلی اورتان طول عمر باتری را افزایش می دهد . این تایرها قادرند تا بار بیشتری را در هر شیفت حمل کنند و می توانند چهار برابر بیشتر از تایرهای لاستیکی دوام آورند .

برای لیفت تراک هایی با موتورهای احتراق داخلی تایرهای لاستیکی بادی در عملیات فضای باز به خاطر کشش بهتر ، کارکرد آن با سرعت زیاد مناسب است .ولی در کارگاه های تولیدی که کف آن تمیز نباشد به خاطر وجود پلیسه و عوامل پنچر شدن ، تایرها از نوع پلی اورتان استفاده می شوند این تایر ها از جنس لاستیک یا پلی اورتانی پرس شده اند و دارای رینگ فلزی هستند .

با توجه به فشار وزن لیفتراک همراه با بار برداشته شده بر روی تایرها ، تایرهای بادی از نوع بچه دار هستند ، یک تکه به صورت دایره کامل و دوتکه دیگر به صورتنیم دایره ( هلالی ) می باشند . وظیفه بچه ، نگهداشتن تایر بر روی رینگ و جلوگیری از در رفتن تایر بر اثر فشار زیاد وزن لیفتراک از روی رینگ است . در لیفت تراک های سنگین (چهارتن به بالا )به علت بالا رفتن فشار وزن بار برداشته شده تعداد چرخ های جلو دو برابر (چهار حلقه) می شود .

باید توجه داشت هنگامی که باد لاستیک ها اندازه گیری می شود ،در جلو و یا عقب چرخ باید ایستاد و از ایستادن در کنار چرخ خودداری کرد . در صورت عدم امکان برای اندازه گیری درجه باد باید از لوله بلند استفاده کرد .